Viszlát kisboltok, hello… mi is?

Ezer éve a sarki boltba jártál, aztán egy nap csak a zárva táblát látod. Szomorúan nyugtázod az újabb veszteséget, de nem feltétlen gondolsz rá, hogy valami nagyobb dolognak voltál tanúja. De minek?

 

Mariska néni a sarki boltból csak egyike az eltűnő üzleteknek. Sok társával együtt ő is annak a változásának esett áldozatul, ami alapjaiban formálja át a kereskedelmet. Sokfajta hatásmechanizmus van itt mozgásban, ezek mindegyike más okból és másként hat, de komoly átalakulást hoz a korábbi kiskereskedelmi erőviszonyokban. Változik a boltok mérete, a szolgáltatási paletta, sőt még az is, hogy hol találhatod meg a jövőben a boltokat.

 

A nagyhal megeszi a kishalat

 

A KSH adatai szerint a kiskereskedelmi boltok száma 2013-tól folyamatosan csökken, ugyanakkor az 1000 m2 feletti alapterületű boltok száma szinte megszakítás nélkül emelkedik. Ez lefordítva azt jelenti, hogy bezárnak a kisboltok és helyükre egyre több élelmiszerlánchoz tartozó nagy bolt lép. A statisztika nagyfokú átrendeződésre utal, ami a multinacionális nagy boltok és bevásárlóközpontok irányába való eltolódást mutat a kereskedelemben. 

 

Ennek ellenére a kiadó üzlethelyiségek Budapesten igen keresettek. Rengeteg új étterem nyílt és virágzik a szolgáltatóipar a fodrászoknak, műkörmösöknek és szépségszalonoknak köszönhetően. Egy felújított, földszinti, utcafronti bolthelyiség nem áll sokáig üresen még akkor sem, ha a belvárosi kerületekben az egekbe érnek a bérleti díjak. A bolthelyiségek megmaradnak, csak a szolgáltatóipar veszi át őket.

 

Tendencia, hogy a bevásárlóközpontok és nagy élelmiszerláncok fokozatosan megfojtják a kis boltokat

 

Amit felszív a kiber tér

 

A technikai fejlődésnek és a vásárlási szokások változásának köszönhetően egyészen minimálisra csökkentek egy bolt nyitáshoz szükséges költségek. Az online térben ugyanis nem kell a fizikai bolthoz kapcsolódó magas bérleti és üzemeltetési költségekkel számolnunk. Elegendő egy mutatós kirakattal ellátott jól felépített digitális bolt, amiben a helyi vásárlókon túl akár az egész világ a vevőink közé tartozhat. A jövő az online boltoké.

 

Ami mindig megmarad

 

Manci néni ruhaboltja és a száz éve működő sarki barkácsboltok viszont nem fognak örökre eltűnni, hiszen mindig lesz, aki szívesebben próbálgatja fel vagy ki, amit vesz. Ez egy egészen másfajta vásárlási élmény. A 24 órás élelmiszerbolt sem megy ki a divatból, amíg éhes és szomjas ember van.

 

Emellett vannak olyan boltok is, amiket soha nem lehet a kiber térbe költöztetni. Minden olyan bolt, ami gyorsan romló árut kínál, biztosan fizikai formájában fogja ezt megtenni. Ilyen például a pékség vagy zöldséges. 

 

A kereskedelem a jövőben nagy valószínűség szerint átalakul majd, hiszen a digitális bennszülött gyerekeinknek már természetes az online vásárlás, de mindig lesz olyan kisbolt, ahová egyszerűen csak jó bemenni.