Merre tart az európai e-kereskedelem?

Az online kereskedelem rendkívüli sebességgel növekszik Európában. A szegmens növekedése a tavalyi évben 11% volt, ami messze megelőzi a hagyományos kiskereskedelem növekedési ütemét. A kontinens keleti oldalán a százalékos növekedés még nagyobb, hazánkban évek óta 20% körüli, Romániában ennél is magasabb.

A European E-commerce Report nevű tanulmány szerint Európa e-kereskedelme összesen 534 milliárd euróra nőtt, az idei évre pedig 600 milliárdot elérő teljesítményt várhatunk. Ez alapján az feltételezhető, hogy a kontinens növekedési üteme gyorsul, elsősorban a feltörekvő keleti piacoknak köszönhetően.

 

Ennek ellenére továbbra is hatalmas szakadék tátong Európa nyugati és keleti fele között, de az északi és déli piacok sem közelítik meg az Egyesült Királyság, Franciaország és Németország átbevételét. Ez a három ország együttesen 364 milliárdos forgalmat bonyolít, ami hozzávetőlegesen a kontinens teljesítményének kétharmadát teszi ki.

 

2017-ben a hazai e-kereskedelem 1,2 milliárd euró árbevételt ér el, illetve mintegy 20 százalékos növekedést tudott felmutatni. A növekedési ráta az egyik legmagasabb a régióban és a kontinensen, a tényleges lemaradás azonban hatalmas. E-commerce menedzserek és szakértők szerint a hazai piac még legalább négy-öt évig képes lesz tartani a jelenlegihez hasonló növekedési rátáját, így ez idő alatt teljesen átalakulhat az online kereskedelem képe. Az Extreme Digital és társai továbbra is meghatározzák a hazai e-kereskedelem működését, de a piaci részesedés megtartásáért évről évre keményebben kell dolgozniuk.

 

A hosszútávú növekedés fenntarthatóságának egyik kerékkötője lehet a hazai webáruházak viszonylagos alacsony száma. Egyes gépi kutatáson alapuló jelentések szerint jelenleg 14-15 ezer működő webáruházzal rendelkezünk, ezek bizonyos hányada inaktív vagy csak B2B kereskedelmet folytat. Ezzel szemben Németország 180 ezer körüli, az Egyesült Királyság 110 ezer feletti, Hollandia 85 ezer körüli webáruházzal rendelkezik.

 

A hazai e-kereskedelem növekedésének egyik kerékkötője lehet az a jelenség is, hogy piac rendkívül fejnehézzé válik; a 10 legnagyobb szereplő a teljes torta harmadát viszi, a további 14-15 ezer szereplő a maradék kétharmadon kénytelen osztozni. A szakértők egyetértenek abban, hogy a szegmens hosszútávú és jelentős növekedését a kisebb szereplők megerősödése eredményezheti, így tulajdonképpen nem túlzás azt állítani, hogy ők határozzák meg a hazai online kereskedelem teljesítőképességét.

 

Mindeközben Európa-szerte egyre meghatározóbbá válnak a vásárlói igények. Alig néhány évvel ezelőtt még természetesnek számított, hogy az online megrendelt termékekre várni kell. A szolgáltatások fejlődésével azonban jelentősen nőttek a felhasználók elvárásai is, ezért a webáruházak rákényszerülnek arra, hogy minél gyorsabb kiszállítást biztosítsanak.

 

A H&M Berlinben aznapi szállítási megoldásokat tesztel, amelyeket sikeresség esetén kiterjeszt más német városokra és területekre is. Az expressz kiszállítás olyan prémium szolgáltatás lehet a nagyon közeli jövőben, amit sokan elvárnak majd attól a webáruháztól, ahol rendelni szeretnének. Ha pedig a lehetőség nem áll rendelkezésre, inkább gyorsabb megoldás után néznek.

 

Megoszlanak a vélemények, ez a piaci tendencia begyűrűzik-e a hazai e-kereskedelembe, illetve mikor ér ide. Általánosságban kijelenthető, hogy a keleti piaci tendenciák néhány év késéssel követik az Egyesült Királyságban, Németországban és Franciaországban tapasztalt jelenségeket, de törvényszerűen megérkeznek. Erre számíthatunk az expressz kiszállítás esetében is.